Focus 9 to 5

We Are the World, We Are the Assets

Ce programme se concentre sur le sujet du travail – sur celles et ceux qui exécutent les tâches, mais qui deviennent finalement de simples ressources dans le système de travail global. Il soulève des questions sur l’action des travailleurs et sur la manière dont cette action peut être exercée – ou abandonnée – en relation avec l’éthique et le bien-être mental. Il est essentiel de considérer le large spectre de l’exploitation systémique du travail, en s’adressant à la fois à la classe ouvrière, dont les environnements naturels sont pollués et détruits, et à ceux dont les tâches «mystérieuses et importantes» soutiennent les systèmes d’apprentissage automatique. En fin de compte, nous sommes confrontés à la question suivante: sommes-nous essentiels, extensibles ou au moins recyclables?

Dates et billets

mer. 3.9. • 22:45
Cinéma Trafo 3

ven. 5.9. • 18:30
Cinéma Sterk 1

dim. 7.9. • 10:00
Cinéma Trafo 3

18+ 66'

Presenting Partner


Avec le soutien de


Commissaire

Olga Bobrowska


Movies

The Levers, Boyoung Kim, KR 2019_03.jpg
The Levers
A man looks like he needs a job. Another man comes with a proposal – the job offered is simple: it only requires listening to music and pulling levers. This economic arrangement favours simplicity and compliance through looking away and mishearing. Mise en scène Boyoung Kim Durée 9' langue Korean pays Corée du Sud année 2019

(Fool Time) JOB, Gilles Cuvelier, FR 2017_04.jpg
(Fool Time) JOB
A puzzling and disturbing film that employs refined, black-and-white, grainy aesthetics. Interspecies creatures (combining characteristics of birds and mammals, including humans) maintain an oppressive, capitalist system of work and life that merges Darwinism with corporate culture. Mise en scène Gilles Cuvelier Durée 17' pays France année 2017
Animation Thomas Machart Musik Fred Meert Sound Design Fred Meert

AFTERWORK, Luis Uson, Andrés Aguilar, EC 2017_05.jpg
Afterwork
What if the golden era of US cartoons never ended? It’s hilarious how that silly old Groompy keeps getting smacked around by Yummy, who’s a real trickster! But did you realise that Groompy is actually a genuine actor? Did you know he is caught in a miserable routine both on screen and in real life? Mise en scène Luis Usón Durée 6' pays Équateur, Espagne, Pérou année 2017

Machini, Frank Mukunday, Tétshim, CD IT BE 2019_02.jpg
Machini
A powerful tale based on truth, a story that is both universal and local. Through the ongoing practices of Western colonisation in Congo, an exploitative economy overtakes public and individual lives, turning people into machines and reality into dystopia.
Mise en scène Frank Mukunday Durée 10' langue French pays Belgique, Congo-Kinshasa année 2019

Their Eyes, Nicolas Gourault, FR 2025_02.jpg
Their Eyes
The workers of our brave new hybrid world annotate and segment images; everything has to be labelled and assigned to categories. This documentary work, deriving from new media aesthetics, thematises global divisions within labour structures and the consequences of accelerating digitalisation. Mise en scène Nicolas Gourault Durée 23' langue English pays France année 2025

Human Resources, Trinidad Plass Caussade, Titouan Tillier, Isaac Wenzek, FR 2022_01.png
Human Resources
This daring animated mockumentary sees felt puppets confronted with a ramified bureaucracy and life-and-death questions – among them: What should they become when they have lost their usefulness? Emma de Swaef’s and Marc Roels’s “Oh, Willy” meets Yiorgos Lanthimos’s “The Lobster”. Mise en scène Trinidad Plass Caussade Durée 3' langue French pays France année 2022